Vet goed of slecht: wat zijn verzadigde vetten?

Vet. Een woord dat voor veel mensen een ongezonde reputatie heeft. Maar dat hoeft in de praktijk niet het geval te zijn. Vet is namelijk een essentiële brandstof voor ons lichaam en zorgt daarnaast voor de opname van verschillende vitamines en een goede hormoonhuishouding. Alleen moet je weten wanneer je te maken hebt met de slechteriken onder de vetten, de verzadigde. Wat zijn verzadigde vetten precies?

Goede en slechte vetten

Als we spreken in termen van goed en slecht, zijn het de onverzadigde vetten die goed zijn en de verzadigde vetten die slecht zijn. Jaren aan wetenschappelijk onderzoek hebben aangetoond dat er een verband bestaat tussen het eten van verzadigde vetten en de verhoging van een vettig stofje in ons lichaam, cholesterol. Wanneer jij te veel verzadigde vetten binnenkrijgt, kan jouw cholesterolgehalte zo hoog oplopen dat het zich gaat opstapelen tegen de wanden van de bloedvaten. Hoe meer cholesterol, hoe nauwer de vaten.

Hogere kans op hart- en vaatziekten

Om precies te zijn, verhogen verzadigde vetten het gehalte aan LDL-cholesterol. Er zijn twee soorten cholesterol die je kunt onderscheiden: het ‘goede’ cholesterol, HDL, en het ‘slechte’ cholesterol, LDL. Het is dus het slechte soort cholesterol dat door verzadigde vetten aan de wanden van de bloedvaten gaat kleven. En dat brengt slechte gevolgen met zich mee. Deze nauwere vaten gevuld met LDL-cholesterol verhogen namelijk de kans op hart- en vaatziekten. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een hartinfarct.

Hoeveel verzadigd vet kun je per dag eten?

Eén ding is in ieder geval zeker: als je de kans op hart- en vaatziekten zoveel mogelijk wilt verkleinen, zul je niet te veel verzadigde vetten moeten binnenkrijgen. Deze vetten zitten voornamelijk in dierlijke producten zoals vet vlees, in volle zuivelproducten zoals roomboter en kaas, en zoete producten zoals chocolade en gebak. Natuurlijk hoef je niet alles te vermijden. Zoals het Voedingscentrum aangeeft, geldt binnen Nederland de richtlijn dat verzadigde vetten niet meer dan tien procent moeten uitmaken van jouw dagelijkse voeding.

Een bezoekje aan de viskraam

Maar hoe zit het nu met de goede onverzadigde vetten? Deze hebben een tegenovergesteld effect: onverzadigde vetten zijn in staat om de hoeveelheid LDL-cholesterol te verlagen, en daarmee de kans op hart- en vaatziekten te verkleinen. Om verzadigde vetten te vervangen met de onverzadigde, kun je een bezoekje wagen aan de viskraam. Vette vis is namelijk een bron van onverzadigde vetten, net zoals noten en plantaardige oliën dat zijn. Dus onthoud: verzadigde vetten zijn verkeerd en onverzadigde vetten zijn oké.

Wat is voor jou de juiste vetinname?

Omdat iedereen uniek is, kan er geen rechte lijn worden getrokken met de juiste vetinname. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt zelfs dat er personen zijn die beter afvallen met een dieet die relatief hoog is in vet. Met ons Nutrigenomics DNA-rapport kom jij erachter of dit het geval is voor jou, wat jouw dagelijkse energiebehoefte is en wat jouw genetisch risico is op overgewicht. En wil je graag meer weten over de verschillende soorten vetten in jouw voeding en lichaam en de effecten ervan? Schaf dan ons Nutrition+ rapport aan!