Duurzame voeding: hoe pas je dat toe in de praktijk?

By Berry Kriesels

Duurzame voeding. Het kan goed zijn dat je de laatste jaren in aanraking gekomen bent met deze term. Duurzaamheid is een breed begrip waar gekeken wordt naar het welzijn van mens, dier en milieu. In dit artikel zal de focus met name liggen op de milieu-impact van voeding, en hoe jij kan bijdragen aan een beter milieu. Hoe ziet duurzame voeding er in de praktijk uit?

Hoe bepalen we wat duurzame voeding is?

Vanuit het Vlaamse Instituut voor Gezond Leven is een document uitgegeven over voeding en duurzaamheid. Dit document geeft handvatten voor duurzame voeding waar aandacht is voor verschillende onderwerpen die impact hebben op het milieu. De verschillen in duurzaamheid van voedingsmiddelen kunnen gemeten worden aan de hand van onder andere watergebruik, broeikasgasemissies en landgebruik.

Vind een passende eiwitbalans in je voeding

Als we realistisch kijken naar de drie eerdergenoemde aspecten van duurzame voeding dan hebben dierlijke eiwitten bijna altijd een grotere impact op het milieu. Om één ding te benoemen is dat wereldwijd 40% van het akkerland wordt gebruikt om diervoer te produceren, wat zorgt voor een enorme impact op landgebruik. Natuurlijk is het wel goed om te realiseren dat er ook een verschil is tussen verschillende dieren, zo heeft een kip veel minder impact op water-, landgebruik en broeikasgassen dan een koe.

Plantaardige eiwitten scoren over het algemeen lager op milieu-impact, maar zijn ook niet allemaal even perfect. Noten hebben bijvoorbeeld een grote impact op het watergebruik. Voor een lagere milieu-impact kan het goed zijn om meer eiwitten uit plantaardige voedingsmiddelen te halen. De eiwitinname van de gemiddelde Nederlander is 60% dierlijk en 40% plantaardig. Een veganistisch dieet is voor jou misschien 10 bruggen te ver, maar het kan al veel effect hebben als je de balans van dierlijk naar plantaardig kan verschuiven of door gevogelte als kip vaker te kiezen boven rood vlees.

Ga zoveel mogelijk voedselverlies tegen

Velen zullen het wel herkennen: met een hongergevoel de supermarkt instappen, om vervolgens veel te veel avondeten over te hebben. Overeten zal je gezondheid niet goed doen, maar dat extra eten weggooien is weer nadelig voor het milieu. Er gaan namelijk producten verloren die iemand anders had kunnen eten. Gelukkig zijn er simpele stappen die je kunt ondernemen om voedselverlies tegen te gaan.

Ten eerste, hoe groot je hongergevoel ook is, ga goed na welke portiegroottes van welk product je in je nodig hebt. Kijk ook snel even op de verpakking van elk product: hoe lang gaat deze eigenlijk mee? Moet ik het binnen twee dagen eten, of kan ik er een weekje mee wachten? En inderdaad, verpakkingen dragen ook bij aan de milieu-impact, maar netto is dit minder dan voedselverlies zelf. Zorg er ten slotte voor dat je genoeg tupperware in huis hebt. Stop die extra porties vervolgens hierin weg in de koelkast of diepvries. Maar vergeet deze niet, maak er een notitie van. Op de koelkast bijvoorbeeld.

Beperk sterk bewerkte producten

Er wordt geschat dat consumptie van bewerkte voeding verantwoordelijk is voor één derde van de totale milieu-impact van voedselconsumptie. Bij bewerkte voeding moet je denken aan bewerkt vlees, diepvriespizza’s, snoep, koek, gebak en chips. De milieu-impact van deze producten is zo hoog, omdat het productieproces langer is, dat logischerwijs ook meer energie kost.

De milieu-impact is ook groter door een hoog waterverbruik. Deze is hoger door voedselhygiëne, het schoonmaken van machines en het gebruik van ingrediënten die veel water nodig hebben zoals palmolie. Palmolie en suiker die veel worden gebruikt in bewerkte voeding zijn absoluut geen duurzame voedingsmiddelen. Palmolie is één van de oorzaken van de ontbossing van het tropisch regenwoud. De suiker die toegevoegd wordt aan bewerkte producten komt voor 80% uit suikerriet uit tropische gebieden, waar weer veel water nodig is voor irrigatie.

Welk eiwitbalans past bij jou?

Duurzame voeding heeft een positief effect op het milieu, en dat is gebaseerd op veel wetenschappelijk onderzoek. Ook bij Omniyou passen wij de wetenschap toe op een positieve en betekenisvolle manier, voor jou! Met ons Nutrigenomics rapport kom jij achter jouw perfecte eiwitbalans, om zo gerichter en effectiever te kunnen eten. Ook nog eens handig om voedselverlies tegen te gaan!

 

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon
Om onze dienstverlening en site te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Klik op Accepteer Cookies om deze te accepteren. Privacy Statement
You have successfully subscribed!