Langzame of snelle spiervezels

By Berry Kriesels

Ben je benieuwd of je aanleg hebt voor langzame of snelle spiervezels? Doe dan onze DNA sport test. Hierbij kijken we naar jouw aanleg voor spiervezeltype (type I (langzame) en type II (snelle) spiervezels).

Aanleg voor spiertypes

Eén van de aspecten die onze fysieke prestaties beïnvloeden, is de verdeling van de verschillende soorten spiervezels in onze spieren. Spiervezels kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën, gebaseerd op de snelheid waarmee ze samentrekken: slow-twitch (type I, ook wel langzame of witte) spiervezels en fast-twitch (type II, ook wel snelle of rode) spiervezels. Fast-twitch spiervezels zijn verder onder te verdelen in intermediaire-vezels (type IIa) en fast-twitch (type IIb) spiervezels. De verhouding van deze verschillende vezels in een spier bepaalt de maximaal haalbare prestaties van de spier.

Genetisch bepaald

Onze genen bepalen in grote mate het aandeel van elk type spiervezel waarmee we geboren worden, maar training kan helpen om het type vezels te stimuleren dat nodig is voor specifieke prestaties. Het is bekend dat de wijze van trainen van invloed kan zijn op de verhouding tussen de vezels van type IIa en type IIb, maar het lijkt minder van invloed te zijn bij het switchen van type I naar type II en omgekeerd.

Jouw genetisch profiel

Aan de hand van een genetische marker (rs1815739 : ACTN3) kunnen we zien of er een aanleg voor langzame of snelle spiervezels is. Een uitkomst zou kunnen zijn: Jouw genetisch profiel laat een genetische aanleg zien voor meer snelle type II spiervezels.

Wil je een uitgebreide sportrapportage aan de hand van jouw DNA?

Met onze Sport DNA test krijg je veel meer inzicht in alle aspecten rondom jouw sportprestaties. Wil je meer inzicht hebben in onderstaande onderdelen? Koop dan nu jouw Sport DNA test!

Aan de hand van jouw genetisch profiel kunnen we zien:

  • Wat voor aanleg je hebt voor krachtsport
  • Hoe het staat met je maximale zuurstofopname
  • Welke informatie over je lactaatdrempel belangrijk is
  • Wat voor type spiervezels je hebt
  • Voor welke inspanningsintensiteit je aanleg hebt
  • Hoe gevoelig je bent voor peesblessures
  • Hoe snel je lichaam cafeïne afbreekt
  • Of je sneller gewichtstoename hebt als je minder sport
  • Hoe het met je aanleg is wat betreft de bereidheid tot sporten
Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon
Om onze dienstverlening en site te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Klik op Accepteer Cookies om deze te accepteren. Privacy Statement
You have successfully subscribed!