Lichaamsbeweging en gewicht: gewichtstoename als je minder gaat sporten

By Berry Kriesels

Wij kunnen met onze Sport DNA test zien of je een genetische aanleg hebt om sneller gewichtstoename te hebben als je minder gaat sporten. Veel mensen zoeken naar afvallen zonder te sporten op het internet. Wij noemen dit het risico op overgewicht door inactieve levensstijl.

Effect van lichaamsbeweging op lichaamsgewicht

Lichaamsbeweging heeft invloed op de energiebehoefte van het lichaam en kan zodoende een direct effect hebben op het lichaamsgewicht. Het lichaam past zich aan, aan de gebruikelijke dagelijkse behoefte aan energie. Een verandering in energiebehoefte kan daardoor gevolgen hebben voor het lichaamsgewicht. Zo kan minder sporten een toename in lichaamsgewicht tot gevolg hebben.

Jouw genetische aanleg voor gewichtstoename als je minder gaat sporten

Jouw genetische profiel kan bijvoorbeeld laten zien dat je een genetische aanleg bezit om sneller gewichtstoename te krijgen als je minder gaat sporten. Het kan voor jou belangrijk zijn om rekening te houden met de effecten van minder sporten. Die kun je merken wanneer je minder gaat trainen, omdat je bijvoorbeeld tussen wedstrijdperiodes in zit (off-season), maar ook wanneer je besluit om te stoppen met trainen of op wedstrijdniveau te presteren.

DNA sport test

Het kan van belang zijn om goed af te bouwen en je voedingspatroon op tijd aan te passen aan de nieuwe (lagere) energiebehoefte. Wij kunnen aan de hand van de gen rs1121980 (FTO) zien of je risico loopt op overgewicht door een inactieve levensstijl. Met onze DNA sport test krijg je hier inzicht in.

Wil je een uitgebreide sportrapportage aan de hand van jouw DNA?

Met onze Sport DNA test krijg je veel meer inzicht in alle aspecten rondom jouw sportprestaties. Wil je meer inzicht hebben in onderstaande onderdelen? Koop dan nu jouw Sport DNA test!

Aan de hand van jouw genetisch profiel kunnen we zien:

  • Wat voor aanleg je hebt voor krachtsport
  • Hoe het staat met je maximale zuurstofopname
  • Welke informatie over je lactaatdrempel belangrijk is
  • Wat voor type spiervezels je hebt
  • Voor welke inspanningsintensiteit je aanleg hebt
  • Hoe gevoelig je bent voor peesblessures
  • Hoe snel je lichaam cafeïne afbreekt
  • Of je sneller gewichtstoename hebt als je minder sport
  • Hoe het met je aanleg is wat betreft de bereidheid tot sporten
Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon
Om onze dienstverlening en site te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Klik op Accepteer Cookies om deze te accepteren. Privacy Statement
You have successfully subscribed!