Motivatie om te sporten

By Berry Kriesels

Wij kunnen met jouw genetisch profiel zien of je een aanleg hebt voor een hoge bereidheid om te sporten. Als de motivatie om te sporten laag is, kan dat hierdoor komen. Dit aspect kan belangrijk zijn om te weten. Het kan helpen om geen zin in sporten om te draaien naar wel de motivatie vinden om te gaan sporten.

Onze motivatie om te sporten

Iedereen wil optimaal presteren, waarvoor een goede balans tussen trainen en rusten nodig is. Zowel te weinig als overmatig trainen kunnen nadelige effecten hebben op de prestaties. Hoeveel we trainen hangt onder andere af van onze motivatie. Motivatie wordt natuurlijk door meerdere factoren beïnvloed (bijvoorbeeld eerdere ervaringen en overtuigingen), maar is ook genetisch bepaald.

Bereidheid om te bewegen en je reactie op inspanning

We kijken naar genetische markers die geassocieerd zijn met je bereidheid om te bewegen en je reactie op inspanning. Op basis van deze factoren kunnen we je genetisch risico op overmatig trainen evalueren. Het kan zijn dat je al hebt geleerd om de effecten van deze factoren te benutten of te remmen. Maar vooral als dat niet het geval is, kunnen deze uitkomsten een goede indicatie zijn waar je je aandacht op kunt richten om te komen tot een gezond en motiverend trainingsschema.

Twee genen bepalen het mentale aspect van sporten

In onze DNA sport test laten we bijvoorbeeld zien dat jouw genetisch profiel aangeeft dat jij een aanleg hebt voor een (hoge) bereidheid om te sporten. De twee genen die verantwoordelijk zijn voor dit gevoel zijn:

  • rs6265 (BDNF): zorgt dat je een goed gevoel krijgt van sporten
  • rs1088774 (PAPSS2): verhoogt de motivatie om te sporten

Wil je een uitgebreide sportrapportage aan de hand van jouw DNA?

Met onze Sport DNA test krijg je veel meer inzicht in alle aspecten rondom jouw sportprestaties. Wil je meer inzicht hebben in onderstaande onderdelen? Koop dan nu jouw Sport DNA test!

Aan de hand van jouw genetisch profiel kunnen we zien:

  • Wat voor aanleg je hebt voor krachtsport
  • Hoe het staat met je maximale zuurstofopname
  • Welke informatie over je lactaatdrempel belangrijk is
  • Wat voor type spiervezels je hebt
  • Voor welke inspanningsintensiteit je aanleg hebt
  • Hoe gevoelig je bent voor peesblessures
  • Hoe snel je lichaam cafeïne afbreekt
  • Of je sneller gewichtstoename hebt als je minder sport
  • Hoe het met je aanleg is wat betreft de bereidheid tot sporten

 

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon
Om onze dienstverlening en site te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Klik op Accepteer Cookies om deze te accepteren. Privacy Statement
You have successfully subscribed!