Wat is inspanningsintensiteit?

By Berry Kriesels

Veel sporters willen graag meer inzicht hebben op hun inspanningsintensiteit. Hoe lang hou je een bepaalde inspanning vol? Daarbij is de snelheid van het afvoeren van afvalstoffen belangrijk. Wij geven met onze DNA sport test inzicht in hoe snel jouw lichaam afvalstoffen kan afvoeren. En voor welke mate van intensiteit je aanleg hebt.

Wat is inspanningsintensiteit?

Voor fysieke inspanning hebben spieren energie nodig. De biochemische processen die de energie leveren, zijn ook verantwoordelijk voor het ontstaan van afvalstoffen in de spier. Als deze niet worden afgevoerd of afgebroken, zullen ze de prestaties negatief beïnvloeden. Hoe sneller de afvalstoffen worden afgevoerd, des te beter de prestaties bij extreme inspanning en des te sneller het herstel.

Jouw genetische aanleg

De positieve effecten van de genen die geassocieerd worden met een snelle afvoer van afvalproducten, worden vooral gezien bij een korte maximale inspanning. Dit als gevolg van de anaerobe verbranding die tijdens dit type inspanning plaatsvindt, welke zorgt voor een snelle ophoping van stoffen die de prestaties van de spieren beïnvloeden.

Onderzoek van twee genen

In onze Sport DNA test onderzoeken we twee genen die mede bepalen welke aanleg je voor hebt die hoort bij de inspanningsintensiteit:

  • rs4880 : SOD2 - Geeft aanleg voor hoge intensiteit sport
  • rs1208 : NAT2 - Zorgt voor de afvoer van afvalstoffen uit de spieren

In jouw genetisch profiel geven we aan of je bijvoorbeeld een aanleg hebt voor een (licht) verhoogde snelheid van het afvoeren van afvalstoffen. Ook geven we aan voor welke soort inspanning je aanleg hebt.

Wil je een uitgebreide sportrapportage aan de hand van jouw DNA?

Met onze Sport DNA test krijg je veel meer inzicht in alle aspecten rondom jouw sportprestaties. Wil je meer inzicht hebben in onderstaande onderdelen? Koop dan nu jouw Sport DNA test!

Aan de hand van jouw genetisch profiel kunnen we zien:

  • Wat voor aanleg je hebt voor krachtsport
  • Hoe het staat met je maximale zuurstofopname
  • Welke informatie over je lactaatdrempel belangrijk is
  • Wat voor type spiervezels je hebt
  • Voor welke inspanningsintensiteit je aanleg hebt
  • Hoe gevoelig je bent voor peesblessures
  • Hoe snel je lichaam cafeïne afbreekt
  • Of je sneller gewichtstoename hebt als je minder sport
  • Hoe het met je aanleg is wat betreft de bereidheid tot sporten

 

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon
Om onze dienstverlening en site te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Klik op Accepteer Cookies om deze te accepteren. Privacy Statement
You have successfully subscribed!