Kracht versus Duur

By Remco Kiers

Een belangrijk aspect voor sporters om te weten is de mate van het hebben van kracht vergeleken met het uithoudingsvermogen. Daarbij kan je dus zien of je bijvoorbeeld een aanleg hebt voor duursport. Deze gegevens zijn ook van belang om een optimaal trainingsschema te maken. Met onze DNA sport test kom je hier alles over te weten, maar zelfs veel meer.

Zorg voor een optimaal trainingsschema

Bij het leveren van een duursportprestatie of een pure krachtinspanning zijn verschillende processen in het lichaam bepalend voor het niveau van de prestatie. Optimale prestaties worden voor een belangrijk deel bepaald door goede training. Het trainen van de aspecten die essentieel zijn voor een bepaalde sport kunnen de prestaties bevorderen, maar ook de genetische basis die men heeft (het talent), is van invloed op de prestaties die men kan leveren.

Jouw genetisch profiel: kracht en uithoudingsvermogen

In onze DNA Test Sport kom je te weten of je een (verhoogde) aanleg voor duursport of krachtsport. We kijken dus naar kracht versus uithoudingsvermogen, of zoals wij het noemen Kracht versus Duur. Daarnaast kijken we naar vele andere onderdelen die van invloed zijn op je sportprestaties.

Welke aspecten beïnvloeden je sportprestaties?

Door de genetische profielen van topsporters in kaart te brengen, zijn wetenschappers in staat geweest om verbanden te leggen tussen genetica en fysieke prestaties. Er zijn verschillende fysiologische aspecten die de fysieke prestaties beïnvloeden:

  1. Maximale zuurstofopname (VO2max): hoeveel zuurstof er per minuut opgenomen kan worden.
  2. Lactaatdrempel: hoe hoger deze drempel, hoe langer je kan presteren.
  3. Spiervezeltype: over snelle- en langzame vezels.
  4. Korte inspanning met hoge intensiteit: over de snelheid van het afvoeren van afvalstoffen.

Onze DNA Sport test geeft inzicht

Onze rapportage van de DNA Sport test geeft antwoord op vele vragen:

  • Wat voor aanleg je hebt voor krachtsport
  • Hoe het staat met je maximale zuurstofopname
  • Welke informatie over je lactaatdrempel belangrijk is
  • Wat voor type spiervezels je hebt
  • Voor welke inspanningsintensiteit je aanleg hebt
  • Hoe gevoelig je bent voor peesblessures
  • Hoe snel je lichaam cafeïne afbreekt
  • Of je sneller gewichtstoename hebt als je minder sport
  • Hoe het met je aanleg is wat betreft de bereidheid tot sporten

Hieronder staan de 4 belangrijkste onderdelen van Kracht versus Duur verder uitgelegd.

Hoge maximale zuurstofopname voor duursporten

De maximale zuurstofopname geeft aan hoeveel zuurstof er per minuut kan worden opgenomen en via het bloed kan worden getransporteerd. Een genetische aanleg voor een hoge maximale zuurstofopname is van grote invloed op de duurprestaties, omdat voor duurprestaties de aerobe verbranding (met behulp van zuurstof) de belangrijkst vorm van energie is.

Het ophopen van melkzuur in de spieren

Lactaat (melkzuur) hoopt zich in spieren op als gevolg van anaerobe inspanning en is verantwoordelijk voor verminderde spierprestaties en het gevoel van vermoeidheid en misselijkheid na een versnelling of langdurige oefening. De lactaatdrempel is de grens waarop de inspanning dusdanig hoog is dat de spieren van aerobe naar anaerobe verbranding overgaan. Hoe hoger de lactaatdrempel des te langer men kan presteren voordat deze sensatie ontstaat en de prestatie minder wordt. 

Verschillende soorten spiervezels

Spiervezels kunnen worden gecategoriseerd als snelle- en langzame vezels, op basis van het type samentrekking. Snelle vezels, zoals de naam al doet vermoeden, zorgen ervoor dat de spier snel samentrekt, maar dit vergt veel energie. Deze vezels kunnen snelheid en kracht creëren, maar dit kan niet lang volgehouden worden. Spieren met veel langzame vezels zijn veel energiezuiniger, maar genereren minder kracht. Dit maakt ze zeer waardevol voor het uithoudingsvermogen, maar niet voor snelheid. De balans tussen deze vezels in de spieren heeft dus een grote impact op de prestaties.

Het ophopen van afvalstoffen

Tijdens zware inspanning hopen afvalstoffen zich op in de spieren. Dit gaat ten koste van de prestaties. Sommige mensen kunnen deze stoffen sneller afvoeren waardoor zij sneller herstellen van korte hoge intensiteit inspanningen. 

Jouw genetische aanleg is bepalend

Een verhoogde genetische aanleg voor een specifiek aspect is van invloed op het potentieel om een hoog niveau te bereiken of sneller dan gemiddeld de prestaties te verbeteren. Maar zelfs dan vereist het bereiken van dit niveau veel zorgvuldig geplande training. Op dezelfde manier betekent een ‘lage’ genetische aanleg niet noodzakelijk dat er geen goede prestaties mogelijk zijn. Zelfs elite-atleten (de wereldtoppers) bezitten niet alle genetische varianten die zijn geassocieerd met uitzonderlijke prestaties. Het betekent eerder dat voor iemand met minder genetische aanleg het bereiken van een bepaald niveau meer werk vergt, of een ander soort training. 

Het maken van een optimaal trainingsschema

Uiteindelijk hangt de mate waarin een bepaald aspect te verbeteren valt ook af van de huidige conditie. Iemand die niet fysiek actief is en bijvoorbeeld aanleg heeft voor een hoge VO2max, kan bij het starten met trainen veel grotere verbeteringen zien dan iemand met dezelfde aanleg die al lang traint en al een hoger niveau heeft bereikt. Daarom houdt men bij het ontwerpen van een optimaal trainingsschema idealiter rekening met zowel het huidige niveau als met het genetisch profiel.

De 12 genetische markers

Met ons DNA onderzoek kijken wat voor aanleg je hebt voor krachtsport. Hiervoor kijken we naar 12 genetische markers. Deze genen worden vooral geassocieerd met goede prestaties bij krachtsporters.

  • rs4343 : ACE - Zorgt voor betere zuurstofopname en verhoogde prestaties
  • rs1815739 : ACTN3 - Zorgt voor snelle of langzame spiervezels
  • rs1042713 : ADRB2 - Verhoogt de zuurstofopname en stimuleert de vetstofwisseling
  • rs699 : AGT - Verbetert de doorbloeding van spieren
  • rs17602729 : AMPD1 - Verhoogt het uithoudingsvermogen op hoogte
  • rs11549465 : HIF1A - Zorgt voor betere prestaties bij extreme inspanning
  • rs1800795 : IL6 - Reguleert de immuunreactie in spieren
  • rs1208 : NAT2 - Zorgt voor de afvoer van afvalstoffen uit de spieren
  • rs7181866 : NRF2 - Zorgt voor een verbetering van de running economy
  • rs4253778 : PPARA - Zorgt voor hogere efficiëntie van type I spiervezels
  • rs8192678 : PPARGC1A - Betrokken bij verhoging van de anaerobe drempel door training
  • rs4880 : SOD2 - Geeft aanleg voor hoge intensiteit sport 

Koop nu je eigen DNA Test

Met onze DNA test kom je erg veel te weten over jouw sport-DNA. Wij sturen je graag een DNA testkit toe. Hiermee neem je makkelijk je eigen DNA af (wangslijm) en dit stuur je weer gratis terug. Wij onderzoeken je DNA en de uitgebreide uitslag kan je lezen in onze portal.

Koop nu jouw DNA sport kit! Of koop de complete DNA test!

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon
Om onze dienstverlening en site te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Klik op Accepteer Cookies om deze te accepteren. Privacy Statement
You have successfully subscribed!